tiistai 7. elokuuta 2012

Yleiset luulot pistää kiehumaan...

Eksyin taas lukemaan keskustelupalstoja, joilla keskusteltiin varsinkin opiskelijoiden huoraamisista. Virhe, alkaa aina ottamaan päähän. Todella monet väittävät, että opintotuilla pärjää. Opintolainasta sen verran, että minulla on periaatteet, miksi en tue sitä. No, riippuu kaupungista ja haluaako laihtua huonosti syödessään ja kuluttaa kaiken vapaa-aikansa kouluun ja töihin. Mutta eniten pisti ärsyttämään luulo, että "ne huorarahat ei mee ruokaan tai vuokriin, merkkivaatteita niillä pitää saada!!" En tiedä, kuulunko siis vähemmistöön, mutta minä en merkkivaatteita ostele. Kyllä suurin osa on mennyt ruokaan, pakollisiin menoihin tai säästöön tulevaa/tulevia lukuvuosia varten. Vaatteita yms muuta koristeellista olen ostanut huoraamisen aloitettua ainoastaan n. 250 eurolla, tuokin melkein puolen vuoden shoppailemattomuuden jälkeen. Ihan kiva saada uudet kengät, kun vanhoista tulee vesi läpi ja uusia kesävaatteita. En ole koskaan ollut merkkien perään, enkä ole naistyyppiä, jonka pitää saada merkkilaukku, arvoltaan tonni. Myönnän, että olen melko pihi. En osta vieläkään vaatteita, joita en olisi ikinä ostanut ennenkään hinnan takia. Suurin menoerä taitaa minulla tosiaan olla ruoka, nams. Baarissa olen kerran huoraamisen aloitettua tilannut seitsemän euron arvoisen drinkin, mitä en olisi ennemmin tehnyt ikinä. Jos opintotuki nousisi, en varmastikaan ostelisi merkkivaatteita enempää, ruokaan ne menisi. Näin varmaan monella muullakin.

Yleinen luulo tosiaan on, että kun huoraa, elää heti jossain miljonäärielämässä. Shampanjaa, limusiineja, minkkiturkkeja, palvelijoita, MERKKIVAATTEITA... Ehkä joku ammattihuora näin tekeekin ;) Opiskelijoista kovinkaan moni tätä touhua aktiivisesti tekee. Ilmeisesti nämä luulot perustetaan laskuihin, miten paljon tienaa, kun tekee tätä touhua joka päivä monta tuntia. Edelleenkin, ihmisiä on kyllä erilaisia ja minä olen vain yksi huora, en edusta yleistä mielipidettä tai yleistä huorakäsitystä. Totta toki on, että jotkut tekevät tätä siksi, että pitävät rahasta ja kaikesta mitä sillä voi ostaa. Minä halusin nyt kuitenkin tuoda yhden huoran mielipiteen esiin. Minua ei myöskään tarvi sääliä, "voi raukkaa, joutuu pakolla myymään itseään yhteiskunnan tähden". Omapahan on valintani, mutta myönnän, että tämä vaihtoehto ei olisi tullut mieleen, jos opintotuki olisi suurempi. Vaikka minulla on nyt tällä hetkellä sen verran rahaa, että selviäisin puoli lukuvuotta katsomatta ruokakaupassa hintoja, en osaa elää vanhaa elämää leveämmin. Olen aina ollut köyhä, köyhästä perheestä, enkä osaa kuvitellakaan, että tuhlaisin vaivalla ansaitsemani rahat johonkin turhanpäiväiseen, kuten ulkomaanmatkaan.

2 kommenttia:

  1. Köyhästä 3 lapsisesta yksinhuoltaja perheestä minäkin olen lähtöisin, mutta jos on päätä lukea, elämässä voi päästä aika pitkällekin. Koulun käynti on kuitenkin lähes ilmaista, vaikka kaikki ei sitä Suomessa arvostakaan, eli keskeyttäjiä on jo peruskoulussa.

    Itse myin opiskeluaikana pimeää viinaa ja tupakkaa, koska sain aika hyvin näitä kahta maksuvälinettä sekä pimpsaa ja joskus ihan rahaakin tulkkina toimimisesta.

    Tämä johtui siitä, että sattumalta osaan sujuvasti venäjää.

    Ja kun 90-luvun alussa (mä siis opiskelin silloin) Venäjän suunnalta alkoi tulla tulla naisia Suomeen "vähän tienaamaan", niin he eivät osanneet sanaakaan Suomea, eikä heidän asiakkaat osanneet sanaakaan venäjää. En tiedä syyllistyikö paritukseen, mutta olin baarikierroksilla aika paljon avuksi sekä "tavaran" myyjille, että ostajillekin.

    Tästä tulkkaamisesta(kin) ehkä alkoi tämä oma salainen harrastus, jonka tiimoilta aloin nyt blogiakin kirjoittamaan. Eli harrastuksena on edelleen vaan nuo vieraissa juoksut, enkä saa sitä loppumaan, vaikka muutaman kerran olen yrittänytkin.

    En muista olenko itse maksanut seksistä rahaa, mutta kai niinkin on ainakin muutaman kerran käynyt. Siinä on kuitenkin se seksi ollut ihan sivuasia, mutta jos toinen osapuoli on rahaa tarvinnut, niin olen vipannut. Enkä ole pikavippien perään kysellyt.

    VastaaPoista
  2. Suomessa elää opiskelijana opinttotuella talvisin opiskellen ja kesällä töitä tehden hyvin. Tuhannet ihmiset elävät näin.

    Huoraaminen on oma valinta ja mielestäni hyväkin valinta. Siitä saatujen rahojen käyttöä on myös tuo ylimääräinen vapaa-aika.

    VastaaPoista